Over Wiet Helweg                                             

 

Wiet HelwegWiet (Lodewijk) Helweg, 1934, geboren in Den Haag, woont sinds 1939 in Hilversum. Na 3 jaar HBS, volgde hij een opleiding aan de AGS, de Amsterdamse Grafische School. Hij werkte als lithograaf, fotograaf en vormgever in Nederland en de Verenigde Staten. Als zoon van een musicus leerde hij veel van muziek, van partituren, transponeren en muziekschrijven. Na een carričre in de grafische industrie werkte hij als muziek kalligraaf o.a. voor de omroep en verschillende uitgeverijen. Deze beroepen zijn nu door de computer overgenomen.

 

Wiet’s interesse gaat uit naar vele soorten muziek, schilderkunst, filosofie en levensbeschouwing. Hij speelt piano en cimbaal. Vanaf zijn jeugd tekende en schilderde hij veel. Wiet ontwikkelde zich met zijn grafische achtergrond als enthousiast fotograaf en specialiseerde zich in natuurfotografie.

Twee mannen waren van grote invloed in Wiet’s leven, zijn vader Tony Helweg

en zijn geestelijk leraar Pir Vilayat Inayat Khan.

 

Tony HelwegZijn vader was klassiek en jazz musicus, hij speelde o.m. bij The Ramblers. Hij vertelde Wiet veel over muziek. Zo zei hij dat je bij het luisteren van muziek je van alles kon voorstellen aan beelden en landschappen die zich aan je geestsesoog ontrollen. Tijdens wandelingen vertelde hij dat je in je fantasie muziek kan horen die door wat je ziet spontaan of uit je herinnering naar boven komt. Hierdoor kwam Wiet op het spoor dat er een relatie bestaat tussen beeld en geluid, beeld heeft ritme, klank heeft kleur. Het is een mystieke ervaring.

 

Tijdens een van de laatste bezoeken aan zijn vader luisterden zij naar een strijkkwartet van de Tsjechische componist Antonin Dvorak. Het was het trieste langzame deel uit opus 105. Zijn vader zei: “Deze muziek hoort echt bij de herfst, het lijkt wel of je de rotte bladeren kunt ruiken”. Dat je beelden kon zien bij muziek was Wiet al duidelijk, maar dat je daarbij ook een ervaring van geuren kon hebben was nieuw. Hierdoor werd hij uitgedaagd op deze muziek een passende diaserie te maken. Dit werd het begin van Wiet’s muzikale diashows. Bovengenoemd stuk werd het laatste deel van zijn Herfst Symfonie. Het ontstond als eerste met een uitgewerkt draaiboek aan de hand van de partituur. Het samenstellen en inpassen van de shows vraagt veel geduld en precisie. Stammend uit een geslacht van Amsterdamse zilversmeden en graveurs, werkt Wiet nog steeds met dezelfde toewijding.

 

Soefi leraar Pir Vilayat Inayat KhanWiet raakte rond zijn veertigste na veel studie van verschillende religies, tradities en filosofie op het spoor van mystiek. Zijn tweede vrouw Noor McGuigan uit de VS bracht hem in 1973 in contact met de Soefi leraar Pir Vilayat Inayat Khan, zoon van Inayat Khan, stichter van de Soefi Beweging. Wiet werd ingewijd en ontving de naam Akbar. Pir Vilayat inspireerde hem, met het OMEGA Project, een werkgroep van de Internationale Soefi Orde, om kunst te brengen als spirituele uiting van het Soefi Ideaal van Liefde, Harmonie, en Schoonheid. Zo werd OMEGA de naam voor zijn Diashows en Lezingen met spirituele en esthetische achtergrond.

 

Samen Noor leidt hij Dansen van Universele Vrede eveneens vanuit het Soefisme geďnspireerd. Hij ontmoette haar in 1972 in het spirituele centrum De Kosmos te Amsterdam. Sindsdien begeleidt hij haar in wekelijkse bijeenkomsten. Na een verblijf van enkele jaren in de VS zetten zij dat voort. In 1993 startten zij in Hilversum een Dans Opleiding. Zij geven regelmatig Dans Workshops in binnen- en buitenland. Zie verder schoolvoordedansen.nl

 

Noor geeft yogales en werkte sinds 1980 o.a. voor de Vereniging van Huisvrouwen. In 1984 werd bij deze Vereniging een lezing afgezegd. Noor stelde toen voor dat Wiet zou invallen om een diavoorstelling te geven. Het was een groot succes! En zo is Wiet Helweg via mond op mond reclame bij diverse Verenigingen en Stichtingen terecht gekomen en vertoont hij sindsdien zijn OMEGA Diashows door heel Nederland. Na iedere voorstelling komen mensen uit het publiek naar hem toe en vertellen hoe ze geboeid en betoverd waren, opgenomen in pure schoonheid.